Wednesday, March 16, 2011

kehadapan pharmacognosy yang disayangi,

acece.macam tulis surat cinta.pharmacognosy salah satu subject teras dalam kos farmasi USM terchenta. melalui subjek ini anda didedahkan dengan pelbagai jenis pokok herba dan ulam-ulaman yang boleh dimakan atau digunakan secara luaran sebagai alternatif kepada ubat-ubatan moden.huh.panjang lebar aku explain.tak faham lagi sila tanya Mr Google. melalui subjek ini juga anda akan disajikan dengan 3 jenis assignment yang membuatkan tidur malam anda tidak selena tidur malam mereka yang tidak mengambil subjek ini.maksud saya mungkin pelajar keseniaan tidur mereka lebih lena kerana tidak perlu memikirkan tentang assignment ini.sekali lagi saya ulang.saya pelajar farmasi yang selalu orang akan heran jika kami menyertai apa-apa sahaja aktivti luar.kami tidaklah sesibuk mana sebenarnya. tapi selepas anda menilai apa yang akan saya perkatakan sebentar lagi,sila pertimbangankan semula sama ada pelajar farmasi itu sibuk atau tidak.

ok.berbalik kepada tajuk di atas, assignment yang telah di assignkan kepada kami adalah, sebelum tu kamu di wajibkan untuk mengikuti rombongan ke taman herba Perlis sebelum dapat menyiapkan assignment ini dengan jayanya. assignmentnya ialah:

1) anda akan di assignkan dengan satu jenis pokok oleh renjer taman herba itu.pokok yang telah diassignkan kepada saya adalah Rukam Masam. di dalam assignment nanti anda perlu memenuhi kriteria ini:

a) Latin name

b) Classification

c) Picture of plant

d) Picture of the part of the plant used

e) Local name

f) Traditional uses of each part of the plant

g) Morphology

h) Constituents

i) Reported pharmacological activity of the chemical constituents

j) Pharmacology findings

k) Comments

l) References

2) anda juga telah di suruh untuk memilih sejenis lagi pokok yang anda gemar. oleh itu setelah solat istiqarah, saya telah memilih Bayam Karang. dan untuk pengetahuan anda pokok yang di pilih ini mestilah tidak bertindan dengan pelajar lain. kesemua pelajar yang ada ialah 170++.sila bayangkan.pokok ini juga harus memenuhi kriteria seperti di atas. senang bukan? namun assignment yang ketiga membuatkan anda rasa macam WTFishball! oh budak farmasi memang sibuk gilerrr. kata kau!

3) anda perlu memilih 40.saya ulang 40 jenis pokok yang terdapat di Taman Herba Perlis tu dan tulis mengenai mereka berdasarkan kriteria di bawah:

a) Latin name

b) Local name

c) Picture of the plant

d) Description of the plant

e) Traditional uses of the plant

40 ok. 40. due date hari isnin ini (21/3/11) dan dengan bangga saya menyatakan antara 40 pokok yang telah di pilih itu satu pon saya dengan jayanya belum menyiapkannya. hebat bukan saya?

188975_1825481873294_1127679655_32160640_7852520_n

notakakitangan: ada berani nak amik farmasi? Smile with tongue out

0 comments:

© 2011; Emo Itu Cute | Designed by: Ilham Liyana | Powered by Blogger